Historik

måndag 29 augusti 2011

Castanea sativa " äkta kastanj "

Var på trädgårdsresa till Gullmarsfjordensplantskola, Munkedal med Kungbacka trädgårdsvänner i lördags. Ett paradis för växt älskare, det finns träd och buskar av alla de sorter. och inte är det dyrt heller då vi får handla till grossist priser. 100- 200 kr, beroende på kruk storlek. I hällande regn shoppade vi loss, blöta och nöjda fyllde vi bussen till bristnings gränsen. Med mig hem följde tio träd, som jag betalade 1700 för.....rena fyndet ! Idag har jag planterat det första. En " äkta kastanj " på aktiviteten, dvs fotbollsplanen. Det skall trivas i zon: 1-3 och vill stå i sol. Det kommer att bli ett stort träd med tiden, enl. min bibel skall det bli 20 meter högt och nästan lika brätt. Liknar vår ek i formen. Blommerna är gräddgula och jag hoppas att bina kommer att gilla dem. Frukterna som mognar i oktober är ätbara och skall rostas....undrar hur länge jag får vänta ? Jag fick hjälp av F att slå ner störarna och sedan klä in det hela med hönsnät. Inte så snyggt men nödvändigt. Runt stammen passade jag på att plantera krokus ett femtiotal lökar. Vilket gillas av bina. och nu kommer ju inte rådjuren åt dem. Det resterande träden kommer också bli stora och skall också planteras på aktiviteten. Hoppas att det går lättare att gräva nästa gång, för man blir överraskad varje gång . Vad gömmes under gräsmattan ? Jag har inte gjort någon ritning, utan dess slutliga storlek avgör placeringen, och själva fotbollsplanen lämnas orörd. ( kanske kan vi bygga vårt pensionärs boende där ) Ytan är minst 5000kvm. Nu får det snart sluta regna, så jag kan fortsätta gräva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar